Pret: 49,50 RON
Disponibil in 1-3 zile!

Despre gnoza si gnosticism

Descriere: Gnoza este asadar «cunoasterea» a ceva (a lui Dumnezeu sau a unei proprietati a lui Dumnezeu), cunoastere care, odata ce a fost data, este imediata si absoluta, transcendenta fata de simpla credinta (pistis), cunoastere a Vietii si a Luminii si care este ea insasi Viata si Lumina – intr‑un cuvant, cunoastere care este viziune, revelatie si har, harisma (charisma), adevar absolut inteles printr‑un act mistic sau incredintat de un hieros logos, scriere sacra sau initiere in misterii. Pe de alta parte, in foarte numeroasele si diferitele manifestari pe care le ofera in istorie si care, in anumite cazuri, au avut posibilitatea sa fie independente unele de altele, atitudinea gnostica se dovedeste coerenta, unitara si constanta, reprezentand prin aceasta un tip distinct si original de religiozitate. Astfel, Gnoza poate si trebuie sa fie considerata drept un fenomen particular, comun diferitelor domenii ale istoriei religiilor si, in acest fel, general. Acesta este felul in care intentionam sa o studiem aici, cautand sa descoperim structura care ii defineste esenta, elementele ce o alcatuiesc si modul in care acestea se articuleaza unul de celalalt, mecanismele ce o determina, experientele si exigentele la care raspunde; pe scurt, incercand sa o intelegem atat in ea insasi, cat si prin ea insasi si sa pricepem in ce sens speculatiile, temele, miturile si riturile care ii alcatuiesc materia sunt ordonate in vederea unei nevoi de mantuire individuala pe care o traduc si, in ansamblu, o satisfac.

Gnoza nu exista in sine, independent de expresiile ei, in afara „gnozelor” si a gnosticilor.



*

„Eu sunt in lume, dar nu sunt al lumii.”

„Voi sunteti nemuritori inca de la inceput, voi sunteti fiii Vietii vesnice si ati vrea sa stapaniti moartea ca sa o frangeti si sa o biruiti, ca moartea sa moara in voi si prin voi. Pentru ca atunci cand descompuneti lumea fara ca voi insiva sa fiti descompusi, sunteti stapanii intregii creatii si ai intregii decaderi.”

„Cine este responsabil pentru acest kosmos (pe care gnosticul il percepe ca ktisis, creatie)? Cine a facut lumea si mi‑a impus existenta in lume si cine ma va salva de aceasta fatalitate, de aceasta servitute, de aceasta neliniste si de aceste suferinte, de raul pe care il indur, amestecat cum sunt in lume? Nu poate fi una si aceeasi fiinta. Cel care poarta responsabilitatea lumii si a raului nu poate elibera de lume si de rau; Mantuitorul nu poate fi Creatorul. Sfarsim astfel intr‑o alta chestiune, la fel de esentiala: problema celor doi dumnezei.”



CUPRINS

PREFATA ....... 7

PROVENIENTA TEXTELOR ....... 38

TIMP, ISTORIE SI MIT IN CRESTINISMUL PRIMELOR VEACURI (1951) ....... 40

NUMENIUS DIN APAMEEA SI TEOLOGIILE ORIENTALE DIN SECOLUL AL II‑LEA (1934) ....... 72

I ....... 76
II ....... 84
III ....... 90
IV ....... 99

POZITIE SPIRITUALA SI SEMNIFICATIE LA PLOTIN (1938) ....... 114

PLOTIN SI GNOSTICII (1960) ....... 156

DISCUTIE ....... 174
APENDICE ....... 195

HERMES CEL DE TREI ORI INTRUPAT. DESPRE CATEVA MARTURII NEGLIJATE REFERITOARE LA HERMETISM (1946) ....... 204

INTUNERICUL MISTIC LA PSEUDO‑DIONISIE AREOPAGITUL SI IN TRADITIA PATRISTICA (1938) ....... 207

IN CE CONSTA PROBLEMA GNOSTICISMULUI? (1934) ....... 241

I ....... 245
II ....... 255
III ....... 262
IV ....... 279
V ....... 288

FENOMENOLOGIA GNOZEI
(College de France, 1952‑1957) ....... 299
1952‑1953 ....... 299
1953‑1954 ....... 307
1954‑1955 ....... 313
1955‑1956 ....... 323

GNOZA SI TIMPUL (1952) ....... 342

FRAGMENTE REGASITE DIN „APOCALIPSA LUI ALLOGENES” (1936) ....... 421

APENDICE ....... 454
I ....... 454
II ....... 459
III ....... 461

Recomanda unui prieten Printeaza

Alte carti de PUECH HENRI-CHARLES

Bookmark and Share

Autori: PUECH HENRI-CHARLES | Editura: Herald | Anul aparitiei: 2018 | ISBN: 978-973-111-688-4 | Numar de pagini: 464 | Categorie: Religie  

  

Adauga comentariu


Trebuie sa fii logat pentru a adauga un comentariu. Access cont sau Creare cont nou

  

Karte.ro va recomanda:

SARBATORI CRESTINE VOL. I-II

Pret: 59,00 RON
Pret: 47,20 RON
-20%

BENESCH

SARBATORI CRESTINE VOL. I-II

Solia sarbatorilor crestine nu reprezinta doar un prilej de rememorare si de bucurie ci si un indemn sa intelegem toate cele aflate in legatura cu ele ca procese trupesti care sunt in acelasi timp si fapte spirituale. Cu ajutorul stiintei spiritului de orientare antro­posofica este facuta aici incercarea de a invata sa gandim evenimentele legate de sarbatorile crestine si ca procese superioare ale naturii. Prin aceasta sentimentul si simturile sunt impulsionate in asa fel incat aceste evenimente devin experiente reale.

  

CORANUL

Pret: 49,50 RON
Pret: 44,55 RON
-10%

Traducator: George Grigore

CORANUL

Toate marile religii ale lumii se bazeaza pe carti fondatoare, care sunt texte de revelatie in sensul larg al cuvantului. Caracteristic Islamului este faptul ca a scos in evidenta originalitatea absoluta a unui Dumnezeu care nu se manifesta numai prin minunile lumii create, ci si printr-un cuvant - Coranul - adresat omului, care-i devine astfel apropiat. Pentru musulmani, Coranul nu este numai cartea sacra emanata direct de la divinitate – definita in mod curent ca o suma de principii in care se crede, o sinteza de precepte etice, o norma de viata spirituala, un codice civil care raspunde problemelor vietii cotidiene –, ci o realitate pregnanta, cu o semnificatie profunda si misterioasa, "o inimitabila simfonie ale carei sunete ii misca pe oameni pana la lacrimi sau ii duce pe culmile extazului", cum spunea unul din traducatorii Coranului in engleza. In acest spirit, Coranul este considerat a fi insusi Cuvantul lui Dumnezeu. Profetul Muhammad a fost ales sa spuna in cea mai pura limba araba – asa cum este considerata araba coranica – ce voia Dumnezeu si sa repete ceea ce Dumnezeu revelase partial profetilor anteriori. Coranul nu a fost scris in timpul vietii ...

  

Originile alchimiei

Pret: 0,00 RON

Marcellin Berthelot

Originile alchimiei

Lumea a ramas astazi fara mistere; gandirea rationalista are pretentia ca a inteles totul, ca a elucidat totul; stiinta face eforturi de a ne oferi o perspectiva pozitivista si logica despre toate lucrurile si isi extinde determinismul fatal pana spre lumea morala. Nu stim daca deductiile imperative ale ratiunii stiintifice vor reusi sa constientizeze intr-o zi prezenta divina, care a starnit odinioara atatea discutii si pe care nu am reusit niciodata sa o impacam cu sentimentul nu mai putin imperativ al libertatii umane. In orice caz, astazi intreg universul material este revendicat de catre stiinta, nimeni nemaiindraznind sa se ridice impotriva acestei revendicari. Notiunile de miracol si de supranatural s-au evaporat ca o prejudecata uitata de timp. Dar lucrurile nu au stat intotdeauna astfel; aceasta perspectiva pur rationala nu a aparut decat in vremea grecilor si nu s-a generalizat decat la popoarele europene, in special in secolul al XVIII-lea. La inceputurile civilizatiei, orice cunoastere imbraca o forma religioasa si mistica, deopotriva. Orice actiune era atribuita zeilor, identificati cu "astrele", cu marile fenomene celeste si terestre, cu toate fortele naturii. Nimeni, ...

  
Viziteaza magazinul Karte.ro pe ShopMania Acceptance Mark