Stoc anticariat
ce trebuie reconfirmat

Proiectarea didactica in invatamantul prescolar.

Descriere: Lucrarea Proiectarea didactica in invatamantul prescolar se autopropune ca un instrument de lucru alternativ pentru educatoare, ca un ghid pentru practica educationala inovatoare, in acord cu principiile proiectarii si organizarii curriculare a invatarii.
In ultimii 10 ani se incearca promovarea unui invatamant centrat pe aspectul formativ al procesului didactic (competente, capacitati, comportamente, atitudini valori), dar experienta ne-a dovedit ca prea multi slijitori ai scolii nu si-au clarificat inca notiunile si conceptele cu care se opereaza in pedagogia reformei.
Avizata MEC. Integrarea efectiva a gradinitei în sistemul scolar presupune
realizarea unei legaturi functionale de continuitate între activitatea din
gradinita si prima clasa a scolii primare. Aceasta implica analiza atenta a
principalelor componente ale procesului educational din cele doua trepte de
învatamânt: obiective psiho-pedagogice, continuturi, strategii didactice,
metode si procedee, mijloace didactice, forme de organizare, relatia
pedagogica, evaluare.
Pentru rezolvarea stiintifica a raportului de continuitate dintre
educatia prescolara si cea scolara, pentru ameliorarea eventualelor
discontinuitati si trecerea cu usurinta a 'pragului afectiv' dintre gradinita
si scoala, este necesara o cunoastere riguroasa a particularitatilor vârstei
cu care se lucreaza, dar si a vârstelor vecine pentru a se sti de unde este
luat copilul si unde trebuie dus. Aceasta rezulta din interactiunea dintre
dezvoltare si învatare în cadrul procesului didactic care trebuie sa
anticipeze dezvoltarea psihica, sa vizeze întotdeauna un nivel imediat
superior al functiilor psihice - 'zona proximei dezvoltari'.
Din aceasta perspectiva cerintele debutului învatamântului primar
trebuie sa coincida cu finalitatile învatamântului prescolar, ceea ce
impune o viziune pedagogica unitara a educatorilor din cele doua trepte de
învatamânt vecine (vezi Niculescu R.,M., Pedagogie prescolara, 1995,
p.100-120).
Este important ca factorii educationali din gradinita sa
constientizeze necesitatea asimilarii si promovarii în practica a unor norme
metodologice, stiintifice, psihopedagogice de elaborare si desfasurare a
programului educativ consacrat realizarii efective a maturizarii intelectuale si
socio-relationale a copilului candidat la activitatea de tip scolar.
În ultimii 10 ani se încearca promovarea unui învatamânt centrat pe
aspectul formativ al procesului didactic (competente, capacitati,
comportamente, atitudini, valori), dar experienta ne-a dovedit ca prea multi
slujitori ai scolii nu si-au clarificat înca notiunile si conceptele cu care se
opereaza în pedagogia reformei.
Problematica implicata în actul proiectarii, organizarii si
desfasurarii activitatii didactice din gradinita ramâne în continuare un
labirint greu de descifrat pentru simplul fapt ca nu reusim sa transferam
teoria în practica si sa hranim ipotezele teoretice cu argumente rezultate
din practica.
Lucrarea constituie etapa finala a unui studiu început din anul 1995,
ce ofera o alternativa coerenta din punct de vedere psihopedagogic, prin
posibilitatea urmaririi etapelor de formare a competentelor, capacitatilor,
comportamentelor, atitudinilor pe parcursul unei unitati instructionale
(capitol, tema), a unui ansamblu disciplinar (arie curriculara) si domeniu
de cunoastere (domeniul de referinta al stiintelor si artelor: limba si
literatura, matematica, biologie, stiinte sociale, muzica, arte plastice etc.)
Modelul curricular de proiectare centrat pe competente, priceperi,
deprinderi, abilitati, reprezinta un algoritm de ordonare si sistematizare a
unitatilor de învatare (obiectiv de referinta + unitate de continut) într-o
succesiune ce tine de logica interna a stiintelor si a psihopedagogiei,
lasând libertate deplina cadrului didactic sa-si aleaga strategia didactica
(euristica, algoritmica, experimental faptica, bazata pe joc).
Unitatile de continut sunt organizate integrat cu posibilitatea
realizarii legaturilor interdisciplinare între arii curriculare si discipline
didactice. Ordonarea lor într-un algoritm logic trebuie înteleasa ca o
strategie de descifrare si decodificare a continuturilor învatarii - problema
tulbure la ora actuala în învatamântul prescolar.
Proiectul algoritmizat nu trebuie înteles ca o modalitate de
încorsetare a spititului creator al educatoarei, ci, mai degraba, ca o
posibilitate de disciplinare a acesteia. Acesta ofera instrumente ce pot fi
utile actului creator prin combinatorica originala a unor algoritmi pentru
ca, întelegerea unui material cognitiv presupune aplicarea unor algoritmi
operationali ai gândirii convergente care ordoneaza materialul, îi patrunde
sensurile si creeaza câmp de manifestare a gândirii divergente, creative.
Structura algoritmizata a proiectului da posibilitatea stabilirii unei
relatii de interdependenta între componentele procesului didactic:
obiective, continuturi, strategii, evaluare si reglarii unor disfunctii ce apar
în procesul didactic prin activitati compensatorii, recuperatorii sau de
dezvoltare (proiectate si desfasurate în partea I, a III-a si a IV-a a
programului).
Notiunile si categoriile stiintifice utilizate în cadrul 'Unitatilor de
continut' se adreseaza educatoarei, NU copilului. Pentru copil este
'Subiectul ludic', continuturile stiintifice fiind prelucrate, adaptate si
tratate intuitiv în activitatea de predare/învatare.
În coloana 'Subiectul ludic' s-a proiectat o oferta mai mare decât
numarul de activitati obligatorii din Proiectul anual, lasând posibilitatea
educatoarei sa aleaga subiectul care se potriveste grupei si sa stabileasca
raporturi interdisciplinare între discipline si arii curriculare.
Activitatile de învatare sunt orientative, educatoarea are libertatea
deplina sa-si aleaga strategia didactica ce o reprezinta si în raport de
resursele umane si materiale de care dispune unitatea de învatamânt.
Oricum, nu trebuie sa se renunte la strategia bazata pe joc.
Daca exista opinii divergente, acestea sunt bine venite pentru a
dezvolta un dialog benefic tuturor celor care doresc sa initieze dezbateri pe
tema proiectarii.
Autorii

CUPRINS
Cuvânt înainte...............................................................pag. 5
Argument ...............................................................pag. 7
Plan de învatamânt ......................................................pag. 11
Propuneri de activitati optionale .................................................pag. 13
Schema orara ................................................................pag. 14
Educatia limbajului......................................................................pag. 15
Activitati matematice ............................................................pag. 74
Cunoasterea mediului ..................................................pag. 121
Educatia pentru societate .................................................pag. 151
Activitati practice si elemente de activitate casnica .................. pag. 180
Educatie muzicala ........................................................ pag. 204
Educatie plastica .................................................. pag. 232
Educatie fizica .......................................................... pag. 263
Anexe........................................................................pag. 295
Bibliografie .................................................................pag. 309
Lista de abrevieri ........................................................... pag. 312

Recomanda unui prieten Printeaza

Alte carti de Matasaru Maria

Bookmark and Share

Autori: Matasaru Maria | Editura: Rovimed | Anul aparitiei: 2008 | ISBN: 973-86960-3-8 | Numar de pagini: 312 | Categorie: Altele  

  

Adauga comentariu


Trebuie sa fii logat pentru a adauga un comentariu. Access cont sau Creare cont nou

  

Karte.ro va recomanda:

Un miliard de ani pana la sfarsitul

Stoc anticariat
ce trebuie reconfirmat

STRUGATKI, Arkadi; STRUGATKI, Boris

Un miliard de ani pana la sfarsitul lumii

Tanarul astronom Dimitri Maleanov se afla in pragul unei descoperiri epocale. Dar pe masura ce ecuatiile sale il duc tot mai aproape de rezultatul indelung cautat , incep sa i se intample tot felul de lucruri neobisnuite. Si lui, si colegilor sai cercetatori. Pare ca sunt cu totii prinsi intr-un scenariu neverosimil, regizat de forte superioare necunoscute. Si cu totii isi pun aceleasi intrebari: oare ar trebui sa renunte la munca lor de cercetare? Are cineva interesul de a-i face sa abandoneze? Sa fie oare ceva mai important decat stiinta? Daca da, ce? Aparut in 1976, romanul Un miliard de ani pana la sfarsitul lumii nu insala astaptarile pasionatilor de SF si nici pe acelea ale cunoscatorilor operei celor doi frati. Desi consacrati ca scriitori de literatura science-fiction, Arkadi si Boris Strugatki au reusit intotdeauna cu succes sa deghizeze teme literare si filosofice majore in stilul umoristic si lejer al prozei lor.

  

Toamna Patriarhului

Stoc anticariat
ce trebuie reconfirmat
-20%

Gabriel Garcia Marquez

Toamna Patriarhului

In anii in care scriu aceste amintiri am savarsit minunea ca nici un fel de muzica s anu ma deranjeze la scris, desi poate ca nu sunt constrient de alte virtuti ascunse ale sale, caci doi muzicieni catalani, foarte tineri si foarte entuziasti, mi-au facut o mare surpriza crezand ca au descoperit niste afinitati neasteptate intre "Toamna patriarhului", cel de-al saselea roman al meu, si "concertul numarul 3 pentru pian" de Bela Bartok. E drept ca il ascultam fara incetare cand scriam, deoarece imi crea o stare de spirit foarte speciala si oarecum stranie, dar niciodata nu m-am gandit ca m-ar putea influienta intr-atat incat sa transpara in scriusul meu. Nu stiu cum au aflat de slabiciunea aceea a mea membrii Academiei Suedeze, care au pus concertul ca fond muzical cand mi s-a inmanat premiul. Gabriel Garcia Marquez

  

Ferma Animalelor - P

Stoc anticariat
ce trebuie reconfirmat

George Orwell

Ferma Animalelor - P

"Fiecare cuvant de proza serioasa pe care l-am scris incepand din 1936 a fost indreptat, direct sau indirect, impotriva totalitarismului. [...] Ferma Animalelor este prima carte in care am incarcat, in deplina cunostinta de cauza, sa fac sa fuzioneze scopul politic cu scopul artistic intr-un tot unitar." George Orwell "Ferma Animalelor este o fabula politica plina de intelepciune, de compasiune si de invataminte pentru vremurile pe care le traim." New York Times

  
Viziteaza magazinul Karte.ro pe ShopMania Acceptance Mark