Descriere: Lucrarea de faţă continuă seria unei estetici a simţurilor secundare, deschisă de autoare prin lucrarea Despre miresme şi duhori (Ed. Humanitas, Bucureşti, 2005). Unele dintre teme au format obiectul unor cursuri ţinute la Institutul de Filosofie al Universităţii din Viena, altele au fost prilejuite de congrese de filosofie, conferinţe sau vernisaje. Cu excepţia ultimului capitol, care are la bază textul unei conferinţe ţinute la Universitatea de Arte Aplicate din Viena în 2008, celelalte studii prelucrează capitole din volumul Tasten, Riechen, Schmecken. Eine Ästhetik der anästhesierten Sinne (Königshausen & Neumann Verlag, Würzburg, 2005).
În pofida popularităţii Banchetului lui Platon şi a anecdotelor lui Diogenes Laertios despre preferinţele culinare ale filosofilor, simţul gustului pare a fi astăzi lipsit de relevanţă filosofică. Etimologia comună a „savorii“ şi a „sapienţei“ a căzut în uitare, iar „apetitul“ şi-a pierdut rezonanţa metafizică. Mai mult, începând din secolul al XVIII-lea, facultatea de judecare estetică numită gust a fost complet separată de simţul fiziologic al gustului, ultimul fiind considerat inapt de a produce artă. Chiar şi fenomenologia, care pune percepţia la baza teoriei experienţei, s-a rezumat până acum la analize sporadice ale gustului. Cartea de faţă interoghează motivele acestei tăceri, care este cu atât mai surprinzătoare cu cât simţul gustului şi „arta culinară“ au intrat în ultimele decenii în atenţia deopotrivă a artiştilor, a ştiinţelor umane şi a ştiinţelor cogniţiei.
Din cuprins: Cuvânt înainte 1. Speleologie fenomenologică 1.1. Apetit şi dezgust 1.2. Asimilare şi transplant 1.3. Intrarea în cavitatea bucală 1.4. Palatul plăcerii gustative 1.5. Prăbuşirea în gâtlej 1.6. Stomacul-criptă 2. „Suntem ceea ce mâncăm”. Despre sine, relaţie şi societate din perspectivă gastronomică 2.1. Înţelepciunea pântecului 2.1.1. Dogme filosofice şi anecdote gastronomice 2.1.2. Filosofie autofagă şi cogito culinar 2.1.3. Narcisism masculin şi abnegaţie feminină 2.1.4. Sinele relaţional sau Evanghelia filosofiei feministe 2.2. Constituţia ontogenetică a subiectului prin alimentaţie: de la faza orală la gastrosofie 2.3. Sociologia convivialităţii 2.3.1. Individ şi comunitate 2.3.2. Egalitate şi ierarhie 2.3.3. Diferenţe sociale şi de gen 3. Gustul cuvintelor sau compendiu de stilistică gastronomică 3.1. Omul cu mai multe limbi 3.2. Reţete de bucătărie şi tratate culinare 3.3. Toasturi şi conversaţii la masă 3.4. Meniuri 4. Estetică gastronomică 4.1. Gustul, între estetică şi fiziologie 4.2. Gastronomia ca ars vivendi 4.2.1. Focul civilizator 4.2.2. Bucătarul genial 4.2.3. Gesamtkunstwerk şi armonie culinară 4.2.4. Festinul tuturor simţurilor 4.2.5. Modele artistice, arte înrudite, arte auxiliare 4.3. Arta serviciului şi bunele maniere 4.4. Stiluri culinare 4.5. Mâncând cu ochii: campanii publicitare 4.6. Expoziţii culinare şi proiecte gastropedagogice 5. Preparate de artişti 5.1. Gastronomie şi Eat Art 5.2. Artiştii foamei 5.3. Revoluţia gastronomiei futuriste împotriva gravitaţiei 5.4. Excremente de artist: Piero Manzoni 5.5. Mese-capcană: Daniel Spoerri 5.6. Cosmologie culinară: Dieter Roth şi Peter Kubelka 5.7. Ghiveci de artă contemporană 6. Manifestele gustului 6.1. Meniuri morale 6.2. Anorexie nervoasă 6.3. Greva foamei 6.4. Raţii şi cozi 6.5. Localuri ale globalizării 6.6. Vegetarismul şi inamicii săi 7. Gustul pentru dezgust 7.1. Arta abjectă 7.2. Vivisecţia marii scârbe 7.3. Apropieri respingătoare Bibliografie
Despre autori. Mădălina Diaconu (n. 1970, Bucureşti) este docentă în filosofie la Universitatea din Viena şi autoare a şapte volume de estetică şi antropologia simţurilor, printre care Tasten, Riechen, Schmecken. Eine Ästhetik der anästhesierten Sinne (2005), Despre miresme şi duhori. O interpretare fenomenologică a olfacţiei (2007) şi Sinnesraum Stadt. Eine multisensorische Anthropologie (2012).
Autori: Mădălina Diaconu | Editura: Universiatea Al.I.Cuza | Anul aparitiei: 2013 | ISBN: 978-973-703-872-2 | Categorie: Sociologie
Jon Ronson
Testul psihopatului. O călătorie prin industria nebuniei
Se spune că un individ dintr-o sută este psihopat. Ceea ce înseamnă că în fiecare zi interacționăm direct sau măcar trecem pe stradă pe lângă o astfel de persoană. Teoretic, psihopații sunt ușor de recunoscut: nu empatizează, sunt manipulatori, mincinoși, șarmanți, înșelători. Totuși, cum stabilim limita dintre normal și patologic? Unde se sfârșește normalitatea acceptată de societate și unde începe cu adevărat nebunia? Urmărind investigația jurnalistică a lui Jon Ronson prin industria nebuniei, descoperim că granița este destul de înșelătoare și că este extrem de ușor să interpretăm firescul ca anormal și viceversa. Un singur lucru e clar: dacă v-ați pus vreodată întrebarea dacă nu cumva sunteți psihopat, cu siguranță nu sunteți. Restul e interpretabil. „Ronson este unul dintre cei mai amuzanți scriitori. Am început Testul psihopatului noaptea târziu, obosit, demoralizat și bolnav, și m-am trezit râzând ca nebunul la fiecare pagină.“ Will Self „Jon Ronson este fascinat de țicniți. Și de nebunii care par să fie normali, și de cei aparent sănătoși, care se poartă nebunește. În Testul psihopatului, o ...
Erika MariaTodor, Horvath Istvan
O evaluare a politicilor bilingvismului.
Deşi aspectele bi- şi multilingvismului sunt larg dezbătute în presa de specialitate a zilelor noastre, elementele specifice ale unui context socio-cultural şi lingvistic impun abordări euristice centrate pe acest specific, ca fundament al alterităţii. Volumul include studiile elaborate pe baza prezentărilor de la conferinţa organizată cu această tematică în perioada 12-13 iunie 2008 la Universitatea Sapientia din Miercurea-Ciuc, întrunire ştiinţifică iniţiată de Institutul pentru Studierea Problemelor Minorităţilor Naţionale, Cluj-Napoca.
Corneliu D. Bîlbă
Hermeneutică şi discontinuitate. Studii de arheologie discursivă.
Volumul analizează câteva aspecte ale teoriei discontinuității în istoria ideilor, punând accent pe arheologia cunoaşterii, metodă propusă de Michel Foucault. Sunt prezentate mai întâi câteva momente importante ale disputei continuitate vs. discontinuitate în gândirea modernă: Bacon, Hegel, Marx (Althusser), apoi este analizată metoda analizei discursului la Foucault. Se ridică întrebarea dacă arheologia cunoaşterii ar putea fi aplicată la analiza unei "culturi de interval", şi sunt investigate câteva texte care se prezintă ca arheologii ale culturii de interval (S. Afloroaei, S. Alexandrescu) sau ale culturii europene (C. Noica). În cele din urmă este analizat un "caz" de situare în interval: D. Cantemir și exegeza operei sale Divanul și se arată că arheologia foucaldiană este îndreptățită să denunțe postulatul continuității. În același timp, sunt dezvăluite cîteva dintre limitele acestei metode. Arheologia cunoaşterii este o formă de istoriografie neconvenţională care se sprijină pe postulatul discontinuităţii, pe respingerea metodei hermeneutice şi pe o teorie a discursului formulată în limbajul anarhismului epistemologic. ...