Descriere: Această carte este deopotrivă una monografică şi una de memorii. Amintindu-şi câteva momente-cheie din anii 1946–47, când pe el şi pe Paul Celan i-a legat o strânsă prietenie la Bucureşti, apoi revederea lor după două decenii la Paris, Petre Solomon îl şi introduce şi-l explică pe poetul german de origine bucovineană, care a scris şi în limba română şi a adoptat, în a doua parte a vieţii, limba franceză
Această carte este deopotrivă una monografică şi una de memorii. Amintindu-şi câteva momente-cheie din anii 1946-47, când pe el şi pe Paul Celan i-a legat o strânsă prietenie la Bucureşti, apoi revederea lor după două decenii la Paris, Petre Solomon îl şi introduce şi-l explică pe poetul german de origine bucovineană, care a scris şi în limba română şi a adoptat, în a doua parte a vieţii, limba franceză. Paul Celan este prezentat ca o personalitate complexă, puternic marcat de episoadele tragice ale vieţii sale - dispariţia părinţilor în holocaustul evreiesc, propria lui trecere printr-un lagăr de muncă, autoexilul în România, apoi la Viena şi la Paris, conflictul său cu antisemitismul mişcărilor neofasciste europene din anii 1950-60, acuzaţia samavolnică de plagiat şi boala de nervi care l-a determinat să se arunce în Sena în 1970, înainte de a fi împlinit 50 de ani. Cartea pune accentul pe cei doi ani şi jumătate petrecuţi de Paul Celan în România, o perioadă de relativă linişte creatoare pentru el.
Autori: Petre Solomon | Editura: Art | Anul aparitiei: 2008 | ISBN: 978-973-124-213-2 | Numar de pagini: 240 | Categorie: Beletristica
Mariusz Szczygieł
Gottland este o colecție splendidă de reportaje literare despre Cehoslovacia secolului trecut, trecând dincolo de stereotipuri culturale și surprinzând unicitatea spiritului ceh prin prisma unor personaje excepționale: actrița Lida Baarová, femeia care l-a făcut pe Goebbels să plângă, sculptorul Otokar Švec, autorul celei mai mari statui a lui Stalin din lume, care-a decis să-și ia viața înainte să-și termine creația, o nepoată a lui Franz Kafka, care a cultivat anonimatul, cântăreața Marta Kubišová, căreia regimul comunist i-a interzis să cânte timp de 20 de ani, ștergându-i toate înregistrările din arhivele radio, legendarul fabricant de pantofi Tomáš Bata, care-a întemeiat un oraș pe care l-a controlat în totalitate, scriitorul Eduard Kirchberger, care s-a reinventat și a devenit Karel Fabián și mulți alții. “Aceasta nu este o carte, este o bijuterie.” Le Figaro “Povești halucinante, amuzante și nelini -
Monica Onojescu (coord.) 7786061713677
„Ce este viaţa pentru fiecare şi pentru toţi, ce sens are ea, cum se constituie rostul în cuprinsul unei comunităţi, ce conflicte surmontabile sau insurmontabile apar, cum trăiesc fiinţele umane dilemele morale în situaţii existenţiale deschise sau închise? Într-un cuvânt, şi teoriile etice, şi literatura au în comun un concept: cel de unitate a unei vieţi de om. Etica şi, în genere, marile doctrine morale ale umanităţii, ajung obligatoriu şi explicit la acest concept, indiferent dacă este vorba de iudaism, socratism, de budism, de confucianism, de creştinism sau de islamism. Toate stabilesc un tip moral ideal, toate îl văd intr-un „om întreg", într-o fiinţă care are unitate de sens in propria sa viaţă, unitate dată de congruenţa dintre gândire şi fapte, dintre norme, principii, imperative şi actele simple de viaţă. Literatura ajunge şi ea, nu direct şi nu imperativ, la conceptul de unitate a unei vieţi de om. La limită, diferenţa dintre perspectiva etică şi cea literară poate fi surprinsă în acest fel: unitatea unei vieţi de om apare în cuprinsul teoriilor etice indisolubil legată de conceptul de unitate morală a vieţii, ...
William Faulkner 9786067105650
Faulkner continuă în Orașul povestea ascensiunii antieroului său, Flem Snopes. De această dată, Flem se luptă să cucerească puterea în Jefferson, Mississippi și să își controleze soția năbădăioasă, având de înfruntat pe ambele planuri un rival neașteptat. Jeffersonul e martor la trecerea timpului şi decăderea societăţii din Sudul american. În goana lor după avere, amorali şi corupţi, Snopeşii smulg oraşul din posesia aristocraţilor şi, încet-încet, pun stăpânire pe el. „Faulkner a pătruns acum în lumea prozaică şi familiară în care trăim noi. (...) Faulkner a devenit contemporanul nostru.“ Irving Howe, New Republic „Faulkner este autorul căruia scriitorii latino-americani îi datorează cel mai mult.“ Gabriel García Márquez